Texter

Barnombudsmannens årsrapport Hur dåligt måste man må egentligen och regeringens stundande utredning av elevhälsan är båda ett uttryck för medikaliseringen av det mänskliga tillståndet. Vi lever i en tid som försöker förklara den mänskliga upplevelsen i medicinska termer.

Under vårterminen 2024 har elevhälsoteamet planerat och genomfört en kartläggning av de elever på skolan som har ett konstaterat eller förväntat behov av särskilt stöd. Vi har använt oss av Cognitive Assesment System 2 Rating Scale (CAS-2 RS). Ett bedömningsinstrument som kan administreras av specialpedagoger och fylls i av undervisande lärare med...

I den svenska skolan är det vanligt att lärarna organiseras i arbetslag. Det finns ingen enhetlig definition av vad ett arbetslag är eller ska vara och sammansättningen kan därför se olika ut från skola till skola.

Den svenska skolan står onekligen inför stora utmaningar. Större variation i elevernas förkunskaper vid skolstart, fler rektors- och lärarbyten än tidigare, ökande psykisk ohälsa, sviktande läsförmåga bland barn och unga, digitalisering och sociala medier medför alla utmaningar för samhället och skolan.